10 trick som ökar konverteringsgraden på landningssidan

8 februari 2017
Share on Facebook9Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn6Share on Google+1
10 trick som ökar konverteringsgraden på landningssidan

Du gör redan ett toppenjobb med att driva trafik till din landningssida, eller hur? Du annonserar och använder sociala medier och får många besökare. Men vad händer sen då? Är det enkelt att konvertera på sidan? Genom att satsa på att öka konverteringsgraden på landningssidan kommer resultatet av dina kampanjer att förbättras.

Öka konverteringsgraden på din landningssida med dessa trick

Slagkraftig rubrik

Besökaren kommer bedöma din sida på ett par sekunder och här spelar rubriken en avgörande roll. Den bör syns väl, vara klädd i ett lockande typsnitt och tydligt kommunicera produkten och värdet. Det kan även vara bra att få med en underrubrik som förstärker budskapet ytterligare.

Lyft fram fördelarna direkt

Ifall sidan har passerat första checkpunkten (rubriken) så vill besökaren veta mer om hur din produkt eller tjänst tillfredsställer hens behov. Här gäller det att inte slösa tid och panga på med försäljningsargumenten direkt. Testa att rada upp dem i form av  en punktlista med  checkboxar eller liknande för att locka blicken.

Använd bilder eller video i hög kvalitet som talar till besökaren

En bild säger mer än tusen ord. En video säger kanske mer än tusen bilder? Rätt visuella element förhöjer upplevelsen och kan tala till besökaren på känslomässiga nivåer – exempelvis kan en härlig vit sand strand på en landningssida som säljer resor till Thailand slå an rätt känsla.

Etablera trovärdighet direkt

Presentera andra kunder som är nöjda med din produkt eller tjänst. Kunders logotyper, ansikten och positiva citat kan hjälpa till. Om ni har certifikat eller annat kan de också platsa att få med.

Utnyttja färgvalet strategiskt

Färgval och kontraster spelar en stor roll i besökarens upplevelse. Konverteringsgraden kan påverkas genom att styra ögat mot sidans viktigaste område med rätt användning av kontraster, eller genom att använda färger som har psykologisk effekt.

Förkorta formuläret

Ju färre fält som besökaren måste fylla i formuläret för att konvertera, desto bättre. Försök håll antalet så lågt som möjligt. Begär inte känslig information, eller låt det åtminstone inte vara ett krav.

Styr besökaren mot handlingen

Ett av de viktigaste elementen på landningssidan är formulärets skicka-knapp. Otaliga spaltmeter har skrivits om hur man skapar rätt knapp. Kort kan man säga att en effektiv knapp bör 1. vara stor, kännas klickbar och vara synlig 2. ha en tydlig uppmaning (call to action). Knappens färg spelar också en viktig roll. Vilken färg som passar bäst varierar och har att göra med det övriga färgvalet på landningssidan. Men det är fördelaktigt om färgvalet gör att knappen sticker ut från de andra elementen.

Håll vad du lovar i marknadsföringen

Se till att budskapet i din marknadsföring stämmer överens med vad som står på din landningssida. Om det skiljer sig får besökaren olika förväntningar, och ökar chansen att besökaren sticker direkt.

A/B testa landningssidor

Det går aldrig att veta vad som är ”bäst” utan att testa sig fram. Lyckligtvis erbjuder Google Anlaytics funktionen experiment som är ett enkelt sätt att jämföra två versioner av en landningssida mot varandra.

Tips: skapa en kopia av din landningssida och gör en förändring på kopian, testa exempelvis en annan färg på knappen. Låt experimentet rulla ett tag och utvärdera vilken version som fungerade bäst.

Mobilanpassad med det viktigast innehållet högst upp

Ett tröttsamt tips vid det här laget kanske. Men trots detta tål det att upprepas en till gång. Landningssidan måste fungera bra i mobilen. Det är ingen nyhet mobiltrafiken ökar stadigt, och den förväntas även gå om desktop och tablett i 2015.

Lyft upp kontaktformuläret, försäljningsargumenten och knappen högst upp. Anpassa layout och text efter det mobila beteendet. Prioritera i det begränsade utrymmet!

Vilka andra tekniker finns för att öka konverteringsgraden på landningssidor? Dela gärna med!

 

 

Share on Facebook9Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn6Share on Google+1