Gå mobilt 2016!

8 december 2015
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn3Share on Google+0
gå-mobilt-2016-Amplify-Digital

Att synas digitalt handlar inte längre om att endast vara tillgänlig via datorer och desktopmarknadsföring. Om inte ditt företags content är tillgänligt på mobila enheter redan nu är det hög tid att uppdatera kompabiliteten. I år (2015) var året mängden sökningar via mobiler översteg sökningar via desktop i 10 länder enligt statistik från Google. Under 2016 förväntas mobil marknadsföring öka med 45% jämfört med internetmarknadsföringens tillväxt på 10%. Mobil marknadsföring är alltså tåget att hoppa på inför det kommande året, men vad behöver du ha extra koll på?

Håll koll på micro-moments
Hur människor konsumerar internet på sina telefoner skiljer sig från det traditionella desktop-användandet. För mobila enheter pratas det om att kunder är aktiva i micro-moments. Det betyder att de använder sin telefon för att söka upp information om något de nyss snappat upp, för att stämma av sin mobilbank eller bläddra i sociala medier i korta intervaller. Användandet sker till exempel medan de väntar på tunnelbanan, eller i en reklampaus. Som företag gäller det därför att vara synliga vid dessa snabba tillfällen och för att vara det räcker det inte att enbart synas i sökningar som går via webbläsare. Istället behöver kunderna engageras via apparna de använder.

Var synlig i apparna
Ett annorlunda användningsmönster kräver således ett annorlunda tillvägagångssätt. Att vara verksam i appar är ett sätt att synas vid micro-moments. Ett sådant alternativ är Instagram som är den tjänst i sociala medier där kundengagemanget är högst. Tidigare i år introducerade också Instagram sin annonstjänst som gjorde det möjligt för företag att skapa click-through reklam i användarnas flöden. Instagram-annonser är således ett sätt att fånga upp kunder under ett micro-moment. Även native advertising i exempelvis nyhetsappar är ett exempel på hur man som företag kan nå fram. Men hur blir det då med mobila adblocks?

Skapa bra content
Vid senaste iPhone-uppdateringen underlättades utvecklingen av adblockers som filtrerar bort reklam i mobilen, och populariteten är redan stor. Än så länge är detta relativt oetablerat i Sverige då användare inte är villiga att betala för en annonsfri mobil. Men i takt med att tjänsterna förbättras väntar antagligen större spridning. Väger man in detta och den rådande reklamtröttheten är det inte svårt att förstå att content marketing kommer vara fortsatt stort 2016. Content marketing lämpar sig lika bra för mobila enheter så länge innehållet är mobilanpassat eftersom det är kunden som väljer att söka upp innehållet och inte företaget som söker upp kunden.

För att sammanfatta bör du alltså inför 2016 vara medveten och synlig i dina kunders micro-moments, synas i appar och vidareutveckla content marketing. Ser du några andra hållpunkter? Berätta gärna för oss!

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn3Share on Google+0