Sökmotoroptimering

sökmotoroptimering amplify digital Sökmotoroptimering är aktiviteter förbättrar webbplatsens synlighet i sökmotorns resultat. Med en optimerad webbplats ökar chanserna att rätt besökare hittar till dig och till fler affärer. Idag är det stenhård konkurrens om de bästa placeringarna och det krävs därför hårt arbete för att ligga steget före konkurrenterna. För att bestämma vilken position i resultatet som en sida får använder sökmotorn en avancerad algoritm som innehåller hundratals olika regler och kriterier. Sökmotoroptimering brukar delas in i tre områden – on page, off page och teknisk optimering. Vi hjälper dig med optimering i samtliga områden enligt sökmotorernas riktlinjer.

On page optimering

On page optimering handlar om att se till att webbplatsens sidor är utformade på bästa sätt så besökaren hittar dit i sökmotorer. Vi arbetar med on page optimering genom att skapa innehåll som ger värde för läsaren samt säkerställer att sidornas kod och struktur överensstäm med sökmotorns riktlinjer. Varje sida ska ha innehåll som stödjer webbplatsens mål. Sidor som har många interna länkar riktade mot sig uppfattar sökmotorn som viktig. Vi ser till att länkningen mellan olika sidor görs på rätt sätt.

Off page optimering

Sökmotorer tittar på webbplatsens ingående länkar när bestämmer sidans placering i resultatet. Då är det bland annat antalet, variationen och kvaliteten på länkarna som spelar roll. Varje länk räknar sökmotorn som en ”röst” – ju fler röster desto populärare är din webbplats i sökmotorns ögon. Men det är riskfyllt att skaffa länkar på sätt som sökmotorerna inte tillåter – exempelvis genom att köpa länkar eller använda länknätverk. Om sökmotorn upptäcker det kan webbplatsen bestraffas och förlora i ranking. Att arbeta med off page optimering handlar i stor utsträckning om att skaffa länkar från relevanta och högkvalitativa sidor med hjälp av bra innehåll, dialog och digital pr. Vårt off page arbete grundar sig i att hjälpa dig ta fram rätt innehåll som andra vill länka till och se till att det når ut.

Teknisk optimering

Teknisk sökmotoroptimering handlar om att se till att webbplatsens tekniska förutsättningar är optimala för att sökmotorernas spindlar ska kunna indexera sidorna. Vi ser över webbplatsen både tekniskt och strukturmässigt och identifierar potentiella flaskhalsar. Exempelvis handlar det om att identifiera och åtgärda olika felmeddelanden som kan uppstå – exempelvis 404. Vi ser även till att webbplatsen har korta laddningstider och att ett innehåll inte finns kopierat på flera sidor. Vill du veta mer om hur du får fler besökare genom sökmotorer som leder till affärer? Kontakta oss så berättar vi mer.