Trendspaning inför nästa år

18 december 2015
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn13Share on Google+0
trendspaning-2016-amplify-digital

Vad kommer egentligen bli stort 2016? Är mobilanvändningen här för att stanna — och är video verkligen värt att satsa på? Vi har gjort en nyårsspaning inför 2016. Här är 5 trender du behöver ha koll på!

 

Internet of things
Internet of things (IoT), eller sakernas internet på svenska, förväntas förändra den digitala marknadsföringen. Kortfattat innebär internet of things sammankopplingen av fysisk utrustning med internet. Det handlar om att skapa allt från smarta kylskåp till uppkopplade broar och digitaliserade flygplan. Redan nu finns vissa kanaler där marknadsföringslösningar kan rullas ut. Exempel är wearables såsom Apple Watch och Sony SmartWatch, två gadgets som förändrar hur människor söker information.

 

Videoannonser
Det blir allt enklare och billigare för företag att skapa annonser i videoformat. I takt med att vi spenderar allt större tid av vårt serietittande på nätet öppnas möjligheten för fler företag att nå ut även via reklamfilm. I dagsläget är videoreklam signifikant dyrare än andra format men i och med att användandet ökar minskar också kostnaderna när nya tjänster utvecklas. Hos Google dyker inte längre reklamfilmerna endast upp framför YouTube-klipp utan även direkt i resultatlistan. På Facebook och Instagram är det enkelt att posta videor som autospelas när användaren scrollar över, något som även lockar till engagemang. Under 2016 kan vi därför säkert förvänta oss nya spännande platser där videoannonser görs tillgängliga.

 

Nya vägar för SEO
Att använda sökmotoroptimering i sin digitala marknadsföringsstrategi är väl etablerat bland marknadsförare. Men i takt med ökat mobilanvändande behövs nya vägar för att synas. Digitala assistenter, som till exempel Siri och Cortana, finns i de flesta smarta telefoner idag. De nyttjar endast sökmotorer till viss del och söker mestadels efter resultat som är har en samtalsliknande ton. Detsamma gäller appar, dessa behöver också justeras för att plockas upp av sökmotorerna. Det gäller alltså att anpassa sin kommunikation så att även assistenterna kan plocka upp just din information.

 

Mobil marknadsföring
Som vi tidigare pratat om på bloggen är det hög tid att hoppa på tåget för mobil marknadsföring om man inte redan är med. Redan nu överstiger sökningar via mobilen sökningar via desktop i 10 länder världen om. Det lär inte minska nästa år. Det viktigaste att hålla koll på är att människor använder sina mobiler lite annorlunda än sina datorer — fånga micromoments och var synlig där dina kunder är aktiva. Synligheten är något som kan uppnås genom till exempel appreklam eller via bra content.

 

Interaktivt innehåll
Med den ökade preferensen för kvalitativ marknadsföring följer också viljan att öka kundengagemanget. Innehållsmarknadsföring förblir den föredragna metoden för att nå ut med sin kommunikation. När innehållet riktas till utvalda segment får innehållet starkare genomslagskraft. Detta i motsats till att strålkasta ut företagets kommunikation till allt och ingen. Ett sätt att engagera digitalt — och som kommer öka i popularitet under nästa år, är att inkludera olika, och kanske oväntade, medium till en digital och interaktiv berättelse. Det kan vara grafik varvat med bilder, ljud och animationer som får konsumenten att stanna kvar och ta del av informationen. Det här behöver inte enbart göras inom content utan kan även inkluderas på hemsidor och appar.

 

Bubblare:
Ephemeral Marketing
Ephemeral marketing handlar om kort och flyktig kommunikation som i dagsläget främst förknippas med mobilappen Snapchat. Detta är en kanal inom sociala medier som snabbt vuxit sig stor – än så länge är appen populärast bland unga i Sverige. Ephemeral marketing är absolut ett spännande sätt att marknadsföra sitt företag på och flera stora företag har redan lyckats bra. Ett framgångsrikt exempel är McDonalds som effektivt nyttjat appen för story telling och relationsbyggande.

 

Det var några trender vi tror på inför nästa år, vilka utvecklingar tror ni kommer att ta fart?

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn13Share on Google+0