Sökmotormarknadsföring är annonser som syns i sökresultatet. Det skapar möjligheten att kommunicera direkt till de som söker på ord eller meningar relaterade till er produkt eller tjänst. Målet med annonseringen är att personen ska uppfylla webbplatsens mål – exempelvis genom köp, offertförfrågan eller kontakformulär. Google Adwords är Googles annonsplattform och är den mest använda annonslösningen inom sökmotormarknadsföring. Bing och Yahoo erbjuder också annonsering.
Det finns många fördelar med marknadsföring i sökmotorer – och vi ser alltid till att nå er målgrupp med rätt budskap vid precis rätt tillfälle.
Mätbarhet
Varje del av annonseringen är mätbar vilket gör att vi ständigt kan förbättra kampanjerna vi arbetar med. Vanliga nyckeltal som vi utvärderar är annonsvisningar, klick, klickfrekvens och omvandlingar. Genom att jämföra omvandlingar med kostnad förstår vi hur lönsam annonseringen är. Det går även att använda data från annonskampanjer för att förbättra den organiska sökmotoroptimeringen.
Kostnadseffektivitet
Som annonsör betalar du endast när någon klickar på din annons. Det gör sökmotormarknadsföringen flexibelt och kostnadseffektivt. Du har full kontroll över kostnaderna genom att kunna bestämma vad annonseringen maximalt får kosta per dag. Vi hjälper dig nå din målgrupp för minsta möjliga kostnad vilket ökar annonseringens lönsamhet.
Relevans
Vid varje sökning bestämmer sökmotorn vilken annons som passar bäst för just den sökningen. Valet sker sker genom auktion. Sökmotorn väger in ditt angivna bud per klick samt annonsens och landningssidans relevans gentemot sökningen. Bäst annons enligt dessa kriterier får bäst annonsplacering i sökresultatet. Systemet gör det möjligt för annonsörer med mindre budget men som har högre relevans att få bra placering. Systemet förhindrar annonsörer med störst budget att ta över all synlighet.
Annonsstyrning
Möjligheten att styra annonseringen mot väldigt specifika kriterier är viktigt för att skapa effektiv sökmotormarknadsföring, exempelvis:
- Vilket geografiskt område ska annonserna visas?
- Mot vilken enhet? Dator, tablet eller mobiltelefon?
- Vilket språk?
- Vilken tidpunkt?
Genom segmentering kan vi hitta de effektivaste inställningarna och ständigt förbättra annonseringen.
Annonsformat
Google Adwords erbjuder synlighet i flera kanaler – i sökresultat, med banners i deras nätverk av sajter och slutligen med videoannonsering i Youtube.
Remarketing
Remarketing gör att du kan rikta annonser mot personer som har besökt din webbplats och lämnat utan att uppfylla målet. Annonserna följer sen efter användaren på andra webbplatser som stödjer annonsering. Remarketing är ett effektivt sätt att fortsätta kommunicera till någon som visat att tydligt intresse för er.
Vill du veta mer om hur du kan fler kunder med sökmarknadsföring? Kontakta oss så berättar vi mer.