HemTjänsterInnehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring (eller content marketing) är en marknadsföringsteknik som handlar om att skapa och att sprida innehåll utformat efter ens målgrupps behov. Bra innehållsmarknadsföring kommunicerar utan att sälja. Istället handlar det om att övertyga läsaren på olika sätt att företaget är rätt val genom fantastiskt innehåll. Innehållet ska tillföra värde för läsaren och bör vara relevant,…

innehållsmarknadsföring amplify digital

Innehållsmarknadsföring (eller content marketing) är en marknadsföringsteknik som handlar om att skapa och att sprida innehåll utformat efter ens målgrupps behov.

Bra innehållsmarknadsföring kommunicerar utan att sälja. Istället handlar det om att övertyga läsaren på olika sätt att företaget är rätt val genom fantastiskt innehåll. Innehållet ska tillföra värde för läsaren och bör vara relevant, informativt, underhållande och visuellt.

Det är en pågående process som är integrerat i det övriga marknadsföringsarbetet. För att lyckas med innehållsmarknadsföring krävs genomarbetat innehållsplan som är sammanhängande i alla digitala kanaler.

Fördelar med innehållsmarknadsföring

  • Webbplatsen: Bra innehåll skapar en bättre användarupplevelse på webben. Det behåller besökaren intresserad och stödjer att webbplatsens mål uppfylls. Bloggen är ett bra sätt att skapa kompletterande innehåll som skiljer sig från webbplatsens vanliga textinnehåll.
  • Sökmotoroptimering: Högkvalitativt innehåll är mycket viktig i sökmotoroptimering. Öka synligheten för rätt sökbegrepp genom att skapa innehåll i toppklass kring ord och termer som är viktiga för verksamheten.
  • Sociala medier: Facebook, Twitter och Instagram är väldigt viktiga kommunikationskanaler för företag. Innehåll som är relevant, tilltalande och engagerande är därför viktigt för effektiv kommunikation med målgruppen i sociala medier.
  • Annonsering: Annonsering leder besökaren till en landningssida på webbplatsen. För att besökaren ska känna sig trygg och uppfylla annonseringens mål behöver sidans innehåll vara relevant, säljande och trovärdigt. Det ska också vara enkelt att uppfylla målet.

Olika typer av innehåll

  • Infografik – visuell grafik som gör svårbegripliga ämnen lättbegripliga.
  • Videos
  • ”How to” guider
  • Listor
  • Freebies
  • Podcasts

Innehållsmarknadsföring som stödjer företagets mål är givet för oss. Behöver du hjälp att skapa bättre innehåll för er verksamhet? Kontakta oss så berättar vi mer.