Året börjar närma sig sitt slut, och snart är det dags att fundera på vilka förändringar att implementera i er digitala strategi för att ligga före konkurrenterna. Och visst har du funderat över din digitala strategi inför 2015 – eller hur?
I 2014 har det hänt en hel del inom digital marknadsföring. För att hjälpa dig klura ut rätt drag inför nästa år har jag samlat ett gäng nya och existerande taktiker att begrunda innan klockan slår midnatt den sista December.
Hoppa på Instagram tåget
2014 var året då det verkligen tog fart med att dela härliga bilder i olika fotofilter i sociala medier. Instagram har seglat fram som vinnaren i kategorin med över 200 miljoner användare. Instagram är särskilt populärt bland yngre. Det har lett till stora möjligheter för företag för företag att kommunicera med sin målgrupp på. Annonsering i Instagram väntas rulla ut under 2015.
Kapitalisera på Yahoo! och Bing
Google är idag den mest använda sökmotorn av internetanvändare och annonsörer. Den stora konkurrensen gör att priset per klick som annonsörer idag får betala stiger för varje år. Det gör att klickpriser i de mindre använda sökmotorerna Yahoo! och Bing är lägre än Google vilket kan leda till billigare kostnad per omvandling. Annonsörer som tidigt utnyttjar det ligger steget före.
Betala för ökad räckvidd i Facebook
Facebook har på senare tid begränsat räckvidden på inlägg från fan pages. Fan page ägare behöver därför betala för att ens inlägg ska nå alla som gillat sidan. För många företag är Facebook en väldigt viktig kanal där man satsat mycket resurser (vilket Facebook förstår). För att fortsätta dra nytta av potentialen på Facebook bör annonsörer investera i att öka synligheten för viktiga inlägg. För att förebygga detta behöver företag även satsa på att driva trafik till sina ägda kanaler som inte är beroende av andra digitala kanalers ekonomiska strategier.
Strategi för innehåll
Det blir allt viktigare för företag att skapa fantastiskt innehåll på webbplatsen, bloggen och i sociala medier för att vinna och behålla sina kunder. Det kräver en genomarbetad innehållsstrategi som ligger till grund för utförandet. Innehållsstrategin bör vara skapad utifrån företagets mål och marknadsföringsstrategi. Det ska beskriva vilket typ av innehåll och kanalval som är bäst lämpat för att nå resultat.
Facebook-remarketing
Remarketing är en teknik som det möjligt att nå besökare som har lämnat webbplatsen med annonser som inte har genomfört den önskade handlingen. Nu erbjuder även Facebook remarketing till annonsörer. Det fungerar som följande: 1. Besökaren är på webbplatsen men köper inget. 2. När besökaren är på Facebook kan hen se riktade annonser från webbplatsen hen lämnat utan att genomföra köpet.
Satsa på Google +
Ett aktivt Google + konto ger företag många fördelar i Googles universum – som bättre synlighet i kartan och att logo dyker upp i samband med sökningar på företagets namn. För att få fördelarna tar Google hänsyn till hur utförligt profilen är fyllts med information, hur aktivt innehåll publiceras och hur stort engagemang det får i Google + i form av +1or. Betydelsen av Google + kommer inte att minska så det gäller att investera i kanalen för långsiktiga fördelar.
YouTube
YouTube är världens andra största sökmotor (efter ägaren Google). Genom att ladda upp video på YouTube får videon synlighet och chans till att få trafik i båda sökmotorerna. Det går att optimera videons sökbarhet genom att skriva en lockande titel och utförligt beskriva videon. Rörlig media blir allt mer populärt på internet och bör övervägas av företag som vill öka sin digitala närvaro nästa år.
Visuellt innehåll
Visuellt och tilltalande innehåll är ett effektivt sätt att locka läsare. Det kan vara infografik, video eller snygga bilder. Blogginlägg eller inlägg i sociala medier får ofta mer engagemang och spridning om bild eller video används. Genom att pryda sitt innehåll med en vass huvudbild kan innehållet göra mer intryck på läsaren.
Sökmotoroptimering gäller fortfarande
Vikten av att optimera synligheten i sökmotorer fortsätter fortfarande att öka. Riktlinjerna för hur sökmotoroptimering görs har förändrats mycket de senaste åren. Nu krävs det mer av företag att nå de mest eftersökta placeringarna. Det sökmotorerna kräver idag är att webbplatser ska leverera fantastiskt innehåll, etablera auktoritet inom området och få många länkar från högkvalitativa siter.